Wednesday, 12 September 2012

renungan sejenak

kadang-kadang hati ini selalu rasa tak puas hati..
manusia memang tak pernah puas dengan apa yang mereka miliki..
Alhamdulillah kerana kini dapat hidup dan menampung kehidupan dengan hasil sendiri..
akan tetapi, ketika hati berbisik, perasaan ini yang terdetik..
perasaan cemburu dan iri hati sering muncul apabila kita memperbandingkan diri dengan orang lain..
adakah aku tidak mampu seperti dia???
kenapa dia boleh dapat "itu" dengan senangnya???
bagaimana mereka boleh bersuka ria di sini sana???
pelbagai soalan sering timbul dan berlegar-legar di fikiran..
adakah ini kesilapan aku???
kenapa aku tak seperti mereka???
bagaimana aku mampu untuk puaskan kehendak diri???
hanya aku yang tahu jawapan di setiap persoalan..
tapi...dimana titik noktahnya???
jangan khuatir jangan bimbang..
perkara ini pasti akan muncul lagi...


Ya Allah..hambamu ini selalu leka dengan keindahan dan kemewahan dunia.kadang kala hati kecil ini selalu mempertikai takdir yang telah Engkau tentukan..namun aku bersyukur..Engkau masih melindungi ku..sedarkanlah diri ku dengan segala kemampuan ku..besabarlah wahai hati kerana Allah telah jadikan sesuatu dengan nikmat dan kuasaNya..

Monday, 10 September 2012

petanda dia milik kita

Petanda 1
Rahsia sepasang kekasih agar dapat
memiliki usia hubungan yang panjang
adalah dengan adanya saling kerjasama.
Kamu dan dia selalu dapat saling
membantu, dalam urusan remeh atau
besar. Paling penting adalah kamu
berdua selalu dapat melalui segala
aspek kehidupan secara bersama-sama.
Dan semuanya terasa amat menyenangkan
meskipun tanpa harus melibatkan orang
lain. Apakah kamu sudah merasakan
perkara tersebut? Jika ya, selamat...
kerana ada harapan bahawa dia adalah
calon pendamping hidup kamu!

Petanda 2
Salah satu kriteria yang menentukan
sesuai atau tidaknya dia sebagai jodoh
kamu atau bukan adalah kemampuannya
bersikap bersahaja di depan kamu. Cuba
sekarang perhatikan, apakah gerak-
gerinya, caranya berpakaian, gaya
rambutnya, caranya berbicara serta
tertawanya mengesankan apa adanya?
Apakah setiap ucapannya selalu tampak
spontan dan tidak dibuat-buat? Jika
tidak, (maaf) kemungkinan besar dia
bukan jodoh kamu!

Petanda 3
Adanya deria batiniah membuat hati
kamu berdua dapat selalu saling tahu.
Dan bila kamu atau si dia dapat saling
membaca fikiran dan menduga reaksi
serta perasaannya satu sama lainnya
pada situasi tertentu. Selamat!
Sebenarnya dialah destini kebahagian
kamu...

Petanda 4
Bersamanya dapat membuat perasaan kamu
menjadi tenang, selesa dan tanpa
perasaan tertekan. Berjam-jam
bersamanya, setiap waktu dan setiap
hari tanpa membuat kamu merasa
bosan... Inilah petanda bahawa kamu
berdua kelak akan saling terikat.

Petanda 5
Dia selalu ada untuk kamu dalam
situasi apapun. Dan dia selalu dapat
memahami situasi dalam hati kamu baik
dalam suka dan duka. Percayalah
pasangan yang berjodoh pasti tak takut
mengalami pasang-surut, suka-duka saat
bersama. Sekarang, ingat-ingat
kembali. Apakah dia orang pertama yang
datang memberi bantuan tatkala kamu
dirundung musibah? Dia selalu faham
saat emosi kamu terganggu? Dia tahu
keadaan waktu anda sakit? Jika ya, tak
salah lagi. Dialah orangnya...

Petanda 6
Dia tak terlalu peduli dengan masa
lalu keluarga kamu, dia tak peduli
dengan masa lalu kamu saat bersama
kekasih terdahulu. Dia juga tak malu-
malu menceritakan masa lalunya... Nah,
kalau begitu ini bisa berarti dia
sudah siap menerima kamu apa adanya..

Petanda 7
Setiap orang pasti memiliki
kekurangan, dan kamu tak malu-malu
memperlihatkannya pada si dia. Bahkan
pada saat kamu tampil buruk di
depannya sekalipun, misalnya saat kamu
bangun tidur atau saat kamu sakit dan
tak mandi selama dua hari. Ataupun
menceritakan sejujurnya kepada kamu
tentang kelemahan dan kekurangannya...
Nah! Kamu dan dia memangnya disuratkan
untuk bersama!

Petanda 8
Bila merasa rahsia kamu bisa lebih
selamat di tangannya daripada di
tangan sahabat-sahabat kamu yang lain.
Atau kamu merasa sudah tak dapat lagi
menyimpan rahsia apapun darinya, maka
berbahagialah! Kerana ini bererti
pasangan sejati telah kamu temukan!


Alhamdulillah....dia kini milik ku


Tuesday, 4 September 2012

raya kali ini

ada semangat beraya lagi tak???? harus lah ada..raya tak abis lagi kan...hehe..
ok jom bercerita pasal raya kali ini..
..nak cite ker?? kena la cerita..kali ni raya lain dari yang dulu-dulu
raya kali ni bersama "somi" :)

masa bulan puasa tak berapa nak memuaskan lah..sebab keadaan kesihatan tak memberansangkan..nak buat persiapan raya pun tak sempat huhu..ni part paling sedih..tapi lupakan je la..dah tak de rezeki kan..

raya tahun ni di mulakan dulu beraya belah suami..lebih afdaaallll la katakan...
beraya bersama mertua di kampung mereka..
pengalaman yang sangat berbeza..lain dari yang dulu-dulu..
selalu nyer kalau balik kampung ada yang dah siap tersedia..ada yang beli saje..ye la kampung pun jauh kan..yang sempat selalu buat masak rendang..nasi impit..kuah kacang..yang biasa-biasa aja la..
kali ni bapa mertua dah siap bagi arahan suruh balik kampung awal sebab nak buat persiapan raya dengan hasil sendiri..

jumaat malam lepas waktu kerja kami somi-istri kena balik kampung dengan segera..sebab malam tu dah start nak buat dodol...DODOL!!!! bukan kerja senang ye...gulpp~ hehe akan tetapi banyak perkara yang perlu di selesaikan kami terpaksa pulang lewat sikit hehe bukan sengaja nak elak ok..bila sampai tu da separuh masak jugak la dodol tu..so dapat jugak somi amik part ngacau dodol..


nampak macam gagah plak somi shayew nih..hewhewhew...


menjelang siang...
siang hari sebelum raya : operasi memasak lemak, rendang, wajid, lagi apa pun dah tak ingat haha
sorry ye
pada ketika ini keadaan kesihatan diri masih lagi tak berapa sihat
 bukan tak de niat nak menolong..tapi atas arahan orang tua untuk duduk dalam rumah dan berehat..
tapi diri ni degil sikit..kejap kuar kejap masuk umah haha..


tengok tu..shayew hanya dapat duduk di tepi melihat keadaan saje :)
terasa beruntung kejap..tapi rasa macam tak best sebab tak dapat merasa nak menolong mereka..


inilah keluarga belah somi
lengkap..semua ada..
tahun depan tak pasti la macam mana..yang dah berkawen tukar giliran pula..


indahnya beraya bersama yang tercinta


i luv chu asben ♥ 
(。◕‿◕。)

part sedih : 
raya kali ini baru sekali je main bunga api..huhuhu
sekian~